Skip links

To know where you are

Is to know what to do

Beginnend atleet?

Heb je je eerste event achter de rug en nog geen ervaring met gestructureerd trainen? Dan gaan we samen aan de slag om dat onder de knie te krijgen!

De volgende testen kunnen van belang zijn:

Sportgeneeskundig onderzoek

Test Kracht en Mobiliteit

Zwemtest: techniek

Fietstest: techniek

Looptest: techniek

Ervaren atleet?

Je hebt al ervaring met gestructureerd trainen ter voorbereiding op je events? Dan gaan we samen op zoek naar je verbeterpotentieel!

De volgende testen kunnen van belang zijn:

Test Kracht en Mobiliteit

Zwemtest: Critical Swim Speed test

Zwemtechniekanalyse (video)

Fietstest: Functional Threshold Test

Looptest: Conditietest

Expert-atleet?

Je hebt ruime ervaring met gestructureerd trainen, maar je bent op zoek naar een nieuwe aanpak? Dan zoeken we samen naar nieuwe prikkels en optimalisatie!

De volgende testen kunnen van belang zijn:

Test Kracht en Mobiliteit

Pedaalkrachtanalyse

Loopanalyse (video)

Waarom testen belangrijk is voor je trainingsschema

Weten waar je staat

Het doel van een test is om te zien waar je staat op een bepaald vlak. Het maakt inzichtelijk wat de progressie is ten opzichte van de vorige test en geeft een basis om de trainingen effectief te kunnen uitvoeren op basis van de juiste uitgangspunten. Om deze reden worden testen ook gedurende het trainingsprogramma regelmatig herhaald. 

Een test geeft inzicht in waar je staat qua kracht, mobiliteit, conditie of techniek. Dit inzicht is de basis om te werken aan het versterken en verbeteren. Zodat je je lichaam voorbereidt op de sportieve uitdagingen  die je jezelf gesteld hebt.


Elke test belicht een specifiek deel. Het totaal geeft alle puzzelstukjes om tot een trainingsplan te komen dat specifiek genoeg is om progressie te boeken op alle vlakken.

Hoe sterk en flexibel ben je?

Kracht en Mobiliteit

De Test Kracht en Mobiliteit geeft aan waar je sterke en zwakke plekken zitten in beweeglijkheid en kracht.

De Test Kracht en Mobiliteit wordt uitgevoerd in samenwerking met Jera Movement op basis van het wetenschappelijke testprogramma The Performance Matrix.

The Performance Matrix spoort zwakke schakels in je bewegingsketen op en maakt inzichtelijk hoe jij je lichaam gebruikt. Met een gericht verbeterplan geven we je vervolgens weer de controle over je lichaam terug. Dit zorgt voor een optimaal belastbaar lijf waarmee je blessures verhelpt of juist voorkomt. Wetenschappelijk onderzoek geeft aan dat blessures vaak veroorzaakt worden door een verminderde houdings- en bewegingscontrole. Daarom is het belangrijk om de zwakke schakels en de manier waarop jij je lijf gebruikt zo vroeg mogelijk in kaart te brengen. Het liefst doe je dit natuurlijk voordat er blessures zijn ontstaan. The Performance Matrix-test is speciaal ontwikkeld om gericht aan blessurepreventie te kunnen werken.

De test duurt circa 1,5 uur en vindt plaats onder begeleiding van één van de performance coaches van Jera Movement. Meer informatie vind je hier.

Ervaren als het lastigste onderdeel, echter met de juiste aanpak kan hier veel progressie geboekt worden.

Zwemtesten

De borstcrawl is een complexe beweging. Het draait dus in eerste instantie om het volledig kunnen beheersen van de techniek. Van het ademen tot aan het gebruik van benen. Het vraagt tijd en geduld, maar uiteindelijk levert het de progressie op die je nodig hebt om voldoende snelheid te hebben en energiek aan het fietsonderdeel te beginnen.

We hanteren twee zwemtesten om een goed inzicht te krijgen in je zwemtechniek en -conditie.

De eerste zwemtest treft een techniekanalyse met behulp van video. Deze video maakt inzichtelijk hoe je beweegt in het water. Door middel van analyse sporen we jouw sterke en zwakke punten hieraan verbonden zijn. Je ontvangt hiervan ook een rapport dat de basis is voor de techniekoefeningen die je helpen om gericht je techniek te verbeteren.

De tweede zwemtest is een zogenaamde Critical Swim Speed test. Deze test is een veldtest waaruit we kunnen opmaken bij welke zwemsnelheid je omslagpunt tussen aerobe en anaerobe zone ligt. Op basis hiervan krijg je een trainingsschema gericht op het verbeteren van je uithoudingsvermogen en snelheid.

Vermogen omzetten in snelheid

Fietstest

Fietsen lijkt zo simpel. Gewoon je benen op en neer laten gaan. Niets is minder waar. De complexiteit is om je vermogen volledig om te kunnen zetten in snelheid. Dat vraagt om de inzet van de juiste spiergroepen op het juiste moment, optimale fietspositie en conditie.

De fietstest bestaat uit twee onderdelen:
– pedaaltechniek
– FTP-test

Met behulp van de geavanceerde LEOMO methode analyseren we hoe je vermogen omzet naar snelheid. Hierbij gaat het verbeteren van de pedaaltechniek, vaak in combinatie met het optimaliseren van de fietspositie.

De tweede test is een veldtest waarbij we inzicht krijgen in de stand van je conditie en het vermogen c.q. hartslag bij je omslagpunt. Dit vormt de basis voor het trainingsprogramma om je vermogen en conditie te verbeteren.

Looptechniek en -conditie onder zware vermoeidheid

Looptechniek en -conditietest

Lopen vormt het laatste onderdeel en wordt vaak onderschat qua zwaarte. De vraag is hoe je je looptechniek onder zware vermoeidheid om een hoog niveau houdt.

Voor het lopen hanteren we twee testen: looptechniek en -loopconditie.

Voor het testen van de looptechniek hanteren we de LEOMO-methode, gekoppeld aan een video-analyse. Door deze combinatie kunnen we de techniek analyseren en gericht technische oefeningen opnemen in het trainingsschema om het lopen te optimaliseren.

Voor de loopconditie houden we een veldtest, gericht op het verkrijgen van inzicht in het omslagpunt tussen de aerobe en anaerobe zones. Op basis hiervan kunnen we een effectief trainingsprogramma samenstellen.

Kom langs voor de test naar je keuze!

Maak afspraak!